Ta strona używa plików Cookies. Są one potrzebne do poprawnego działania strony. W dowolnej chwili możesz je zablokować w ustawieniach Twojej przeglądarki.

 

Jak zacząć snowkiting

SNOWKITING czas zacząć!


Snowkiting jest stale rozwijającą się, dynamiczną zimową odmianą znanego wszystkim kitesurfingu. W początkowym stadium nauki dużo zależy od dotychczasowego doświadczenia z nartami / snowboardem. Doświadczenie z innymi sportami związanymi z wiatrem (kitesurfing, windsurfing, żeglarstwo, paralotniarstwo) również pomaga w szybszych postępach. Są osoby którym wejście w pierwsze halsy zajmuje około 20-30 min, lecz są i takie które muszą poświęcić 3-4 dni.

 

Czego potrzebuję?
Do rozpoczęcia przygody niezbędne Ci będzie pełne standardowe wyposażenie narciarskie lub snowboardowe, opcjonalnie gogle. Do tego latawiec oraz trapez (uprząż). Ważnym elementem jest również kask. Można powiedzieć, że każdy jest odpowiedzialny za siebie i od niego zależy noszenie czy nie noszenie kasku - jednak w trosce o Wasze bezpieczeństwo szczerze zachęcamy do noszenia protekcji głowy! Od niej zależy nasze życie. W kręgach landkitingowych istnieje niepisana lecz bardzo przestrzegana reguła „nie masz kasku - nie latasz”.

 

Jak wybrać sprzęt?
Dostępnych jest mnóstwo modeli latawców. Każde skrzydło charakteryzuje się innymi właściwościami w locie. Jedne mają duży ciąg boczny, drugie są szybsze i posiadają dużą winde (im większa, tym łatwiej nam wzbić się w górę). Ta ostatnia cecha nie jest wskazana dla osób początkujących.
Do dyspozycji mamy dwa rodzaje skrzydeł:

  • DSS (depower speed system)
  • Fixed-bridle (inaczej zwane full-power)


Latawce DSS charakteryzują się zmiennym kątem natarcia skrzydła podczas zaciągania i odpuszczania baru. Zaciągnięty bar daje nam większą moc, lecz latawiec jest wolniejszy. Analogicznie bar odpuszczony - wtedy latawiec jest szybszy, jednak generuje przy tym mniej mocy. Otrzymujemy płynną regulację mocy, co przekłada się na wygodę i szybszy postęp podczas pierwszych ewolucji. Nieodłącznym elementem zestawu jest leash.

Latawce Fixed-bridle (full-power) mają stały, z góry ustalony kąt natarcia, bez możliwości płynnej regulacji. Innymi słowy - nie mają tzw. depowera. Ze względu na swoją cenę są bardzo często wybierane na pierwsze skrzydło do snowkitingu, buggykitingu oraz powerkitingu. Sterowanie może odbywać się za pomocą manetek bądź baru.

 

Jak wybrać rozmiar skrzydła?
Rozmiar latawca powinno się dobierać odpowiednio do warunków wiatrowych i wagi.
Uwzględniając przeciętne wiatry wiejące w Polsce, można stwierdzić, że:

Latawiec Fullpower:
odpowiedni będzie rozmiar 3m dla osoby powyżej 45 kg,
odpowiedni będzie rozmiar 4m dla osoby powyżej 55 kg,
odpowiedni będzie rozmiar 5m dla osoby powyżej 70 kg,
odpowiedni będzie rozmiar 6-7m dla osoby powyżej 85kg.

Latawiec DSS:
W rozmiarze 5-6m dla osoby ważącej powyżej 45 kg,
W rozmiarze 7-8m dla osoby ważącej powyżej 60 kg,
W rozmiarze 9-10m dla osoby ważącej powyżej 75 kg.
W rozmiarze 11-12m dla osoby ważącej powyżej 85 kg.

Nie polecamy większego rozmiaru skrzydła z depowerem niż 11-12m dla osób początkujących, nawet w przypadku dużo wyższej wagi.

 

Jaki latawiec wybrać?
HQ Alpha
to świetny latawiec na start, dzięki niemu nauczysz się sterować latawcem pociągowym, a także będziesz mógł próbować pierwszych ślizgów. Po zakupie pełnowymiarowego latawca DSS Alpha stanie się doskonałą silnowiatrówką, bądź latawcem docelowym dla dzieci, czy osób lżejszych.

 1.png

HQ Scout II - to doskonałe wejście w snowkiting, nauczysz się nim wszystkiego od podstaw. Począwszy od sterowania i używania systemów bezpieczeństwa po swoje pierwsze skoki. Wszystko przebiegnie łatwo i przyjemnie.

 2.png

HQ Toxic – jest latawcem o większym „pazurze” niż pozostałe dwie pozycje, pozostając przewidywalnym i stabilnym skrzydłem. Toxic będzie doskonałym wyborem do buggy oraz snowkitingu. Do uprawiania śnieżnego szaleństwa sugerujemy dokupienie baru X-Over.

 3.png

HQ Apex IV to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i cieszących się popularnością latawców DSS na rynku. Jego sukces to wypadkowa doskonałej stabilności i przewidywalności, dużych możliwości rozwoju dla użytkownika oraz bardzo konkurencyjnej ceny. Jeśli uwielbiasz narty lub snowboard i chciałbyś korzystać z nich częściej niż raz w roku? Mamy coś co pozwoli ci użytkować Twój sprzęt, choćby na zaśnieżonych polach za domem. Będąc w górach, pozwoli ci wjechać na każdy szczyt, bez użycia płatnych wyciągów. Ponadto Apex 4 jest doskonałym wyborem dla zwolenników mountainboardu i buggy, gdzie spisze się równie rewelacyjnie.

 4.png

HQ Montana VII – jest latawcem DSS dla osób zaawansowanych. Montana VII została stworzona by dać entuzjastom wysokich skoków, adrenalinę w dużych dawkach oraz wolność i poczucie bezpieczeństwa!

 5.png

HQ Neo III - zamkniętokomorowa konstrukcja DSS, jak i doskonałe właściwości lotne sprawiają, że latawiec sprawdzi się w każdej dyscyplinie. Niezależnie od tego, czy to ląd, śnieg, czy też woda – odnajdziesz swoje miejsce w niekończącej się przyjemności freeride’u.

 6.png

HQ Matrixx - jest idealnym wyborem dla osób, które miały już styczność z latawcami, a jednocześnie nie zaprzestają rozwijać się tylko w jednej dziedzinie. Jeśli jeździsz na nartach bądź snowboardzie. Lubisz także polatać na buggy, mountainboardzie, a nawet czasem popływać na wodzie? Oddając przy tym gigantyczne  freestyle’owe skoki, to Matrixx będzie idealnym wyborem. Możesz zrobić z nim, co tylko chcesz i gdzie chcesz.

 7.png

 
Jaki trapez (uprząż)?
Trapez jest elementem łączącym nas z latawcem. Mocowany jest na biodrach, posiada hak do którego podpinamy linki. W przypadku latawców fullpower (na manetkach) odciąża dłonie. Do snowkitingu sugerujemy dobranie niskiego trapezu (siodełkowego). Jest o wiele wygodniejszy i nie podciąga nam kurtki ku górze odkrywając plecy i narażając je na wyziębiający wiatr. Środek ciężkości jest nisko, ułatwia to wyczucie równowagi wchodząc w halsy. Trapez jaki leash jest niezbędnym wyposażeniem w przypadku latawców DSS.

 

 

Okno wiatrowe, co to takiego?
Okno wiatrowe jest nieodłącznym pojęciem związanym z latawcami. Bez zrozumienia i analizy poniższego rysunku nie przystępuj do nauki w terenie z latawcem.

8.jpg

Jak zauważyłeś na obrazku latawiec jest zdolny do przemieszczania się po ćwiartce kuli. Najbezpieczniejszym miejscem okna wiatrowego jest jego krawędź. Tam też będziemy poruszać się skrzydłem podczas jazdy.

Najlepszą metodą wystartowania latawca, jest start z krawędzi okna wiatrowego. Najprościej będzie poprosić druga osobę, by nam w tym pomogła.

Drugą metodą jest start w strefę mocy (Power Zone). Z racji tego, że w momencie startu latawiec pracuje całą swoją powierzchnią, wytwarza mnóstwo mocy. Metodę polecamy tylko gdy warunki wiatrowe są słabe, bądź jesteś już bardzo doświadczonym riderem. Jeśli wybierasz tę opcję, po starcie latawca kieruj się nim jak najkrótszą drogą na krawędź okna wiatrowego.

 

Jak zacząć hals?
Zacznij od zapięcia się w narty/deskę. Sprawdź czy wszystkie systemy bezpieczeństwa są dobrze złączone i czy nic nie jest w zasięgu Twoich linek, po czym możesz startować.

Mając latawiec nad głową (Zenit). Przystąp do przemieszczenia latawca w dół krawędzi okna wiatrowego. Z godz. 12 na 10 (w przypadku halsu w lewą stronę) bądź z 12 na 14 (w przypadku halsu w prawą stronę). Podczas tej czynności większość ciężaru ciała trzymaj na nodze która znajduje się z tyłu. Po rozpędzeniu się możesz zacząć „ostrzyć” i jechać pod wiatr.

Jeśli moc latawca nie jest wystarczająca ze względu na warunki wiatrowe. Wykonaj ruch latawcem z godziny 13 na 10 (bądź z 11 na 14) by uzyskać większą moc startową, pracuj nim ciągle na lewej bądź prawej krawędzi okna wiatrowego. W przypadku latawców DSS zaciągaj bar gdy latawiec leci w dół okna wiatrowego, gdy leci w górę odpuść go od siebie. Latawiec wytworzy większą siłę. Przemieszczaj się przez pewien czas bezpośrednio za latawcem aż się rozpędzisz, dopiero wtedy zacznij ostrzyć.

 

Jak wybrać miejsce do latania?
Każda otwarta przestrzeń jest odpowiednia do uprawiania snowkitingu. Może to być polana, czy też zamarznięte jezioro. Pamiętaj by w pobliżu nie było słupów wysokiego napięcia, drzew, zwierząt czy też osób trzecich, którym Twój latawiec może wyrządzić krzywdę. Zadbaj o to, by nic nie dostało się pomiędzy Ciebie a latawiec.

Wchodząc na lód ZAWSZE ZABIERAJ OSOBĘ TOWARZYSZĄCĄ.

Sprawdź to !

Kontakt z HQ Powerkites

ul. 5-go Lipca 38
70-375 Szczecin
Godziny otwarcia:
W dni robocze 10:00 - 18:00
W soboty 10:00 - 14:00

tel.png 91 882 91 55

email.png kontakt@hq-powerkites.pl